Skip to main content

Czy konsultacja wideo daje takie same efekty jak konsultacja na żywo?

 

Ostatnimi czasami coraz częściej trafiamy na sytuację, gdy behawioryści udzielają wyłącznie konsultacji wideo, jako konsekwencji po COVID. Przed COVID większość behawiorystów rekomendowała wizyty na żywo ze względu na możliwe rzeczy, których przez rozmowę audio/wideo nie dałoby się dostrzec. Jeśli klient współpracuje, nagrywa filmiki i robi obchody mieszkania z kamerą to jest spora szansa, że behawiorysta większość zobaczy, jednak dalej jest to ograniczona forma kontroli do tego, co pokaże/co dostrzeżenie osoba, która kamerę kieruje. Brak jest jeden, nie widzimy dokładnie zachowań osoby za kamerą, nie widzimy dynamiki i pełnej spontanicznej relacji domowników (ludzi), z kamerą i za kamerą zachowujemy się mniej naturalniej, gramy, odgrywamy pewną postać. 

W sytuacji, gdy klient zamieszkuje miejsce daleko, gdy koszt dojazdu czy fizycznie dojazd nie jest możliwy – jestem w stanie zaakceptować niepełną lub mogącą nieść wady metodę rozmowy, diagnozy i terapii online (lepiej tak, niż wcale!) jednak podnoszenie argumentu, że wizyta online jest lepszą, skuteczną metodą szczególnie w rękach, młodych niedoświadczonych, nieopatrzonych w setkach przypadków ledwo przetrenowanych behawiorystów – według mnie może nieść cechy nadużycia. 

Mogę przyznać rację, że w przypadku zaburzeń lękowych oraz ich spektrum, brak wizyty na żywo oraz niewystąpienie w początkowej fazie terapii spotkania na żywo może być lepszym efektem i dopiero po wstępnej diagnozie, wstępnym leczeniu, wsparciu farmakologicznemu – wizyta na żywo może być używana jako uzupełnienie. Wtedy sprawdza się tzw. wizyta/konsultacja hybrydowa gdzie klient płaci za wizytę na żywo, jak i za wizytę online.

Jeśli sam mam wybór – zawsze wybiorę konsultację na żywo, która na podstawie mojego 10-letniego doświadczenia pozwala mi prócz obserwacji zachowania kota także zachowania człowieka i dynamiki, która kształtuje się pomiędzy wszystkimi domownikami (niejednokrotnie napięcie pomiędzy parą lub lokatorami) była elementem terapii zwierzęcia. Konsultacja na żywo rzadko ma określoną ramę czasową czy emocjonalną – często w trakcie konsultacji przechodzimy do plotek, zmieniamy lub skaczemy z tematu na temat, dzięki temu rozluźniają się klienci, a także zmniejsza się napięcie. Konsultacja wideo jest często wymierzona na konkretny czas a kamera pozwala zachować dystans oraz zamazywać uczciwość emocji, oraz ich prawdziwość.

Mieszko Eichelberger

Zoopsycholog specjalizujący się w zachowaniu kotów domowych. Opiekun zwierząt domowych, edukator oraz pasjonat działań pro przyrodniczych. Moją pasją jest walka o poprawę warunków życia kotów domowych w Polskim systemie prawnym, przy okazji walczę też o wsparcie bioróżnorodności.

Leave a Reply